Dutch invasion - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Rob Hanenberg - WaarBenJij.nu Dutch invasion - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Rob Hanenberg - WaarBenJij.nu

Dutch invasion

Door: Robbie

Blijf op de hoogte en volg Rob

04 Oktober 2014 | Nieuw Zeeland, Auckland

Omdat het weer er om vraagt ben ik maar weer eens achter de laptop gekropen voor een nieuw verhaal. Het is een dag of vijf aardig weer geweest zonder regen en af een toe wat zon. Ik had gehoopt dat dit omslag was maar deze hoop was tevergeefs. Sinds donderdag is het weer bar en boos buiten. Op het moment van typen suist de wind voorbij en valt er geregeld een fikse (hagel)bui. Helaas zijn de vooruitzichten ook niet zo super...

Maar goed, terug na twee weken geleden. Ik sloot af met de melding dat we zouden gaan karten. Omdat het op dat moment ook pleuris weer was (het wordt wel eenzijdig zo) was het (te) druk op de kartbaan en ging dat helaas niet door. Cirque du soleil ging uiteraard wel door! Craiger en Joanne hadden al eerder kaartjes gekocht maar kochten voor mij een kaartje bij, wel op een andere plek maar dat maakte niet zo veel uit. Ik vroeg uiteraard hoeveel ik moest betalen daarvoor, dacht zelf dat zo'n kaartje 20-30 euro zou kosten. Omdat ik wat mee had geholpen met wat klusjes in het huis hoefde ik niks te betalen. Uiteindelijk kwam ik er pas op dezelfde avond achter dat één kaartje 115 NZ dollar kost, dat is omgerekend zo'n 80 euro! Pittig duur dus, maar die prijs kregen we ook wel een schitterende show te zien. Ongelooflijk wat die mensen kunnen! De show duurde zo'n 2,5 uur maar die vloog werkelijk waar voorbij, het een was nog knapper uitgevoerd dan het ander, geweldig!

Op maandag weer vroeg uit de veren voor een nieuwe werkweek. Wederom een vrij normale week, ware het niet dat er ineens Nederlanders aan het werk waren. Van Lier is op het moment bezig met de bouw van een nieuwe kas. Het bedrijf dat voor de verwarming zorgt was al wat voorbereidend werk aan het doen en hadden wat hulp nodig. Plots vroeg de oudste van de twee (vader en zoon) of ik 'een kiwi' (nee niet dat geval dat je kunt eten, maar een Nieuw-Zeelander) was. Toen ik vertelde dat ik uit Nederland kwam begon hij vloeiend Nederlands tegen me te praten. De man was 22 jaar geleden geëmigreerd naar Nieuw-Zeeland nadat hij de eerste helft van zijn leven in de buurt van Boxmeer had gewoond. Toch fijn om weer eens wat Nederlands te kunnen praten. Overigens heeft niet alleen de verwarming een Nederlands tintje, de gehele kas heeft zo ongeveer een Nederlandse achtergrond, van het bedrijf dat het bouwt tot aan de klimaatcomputer. Nu ik toch bezig ben over het Van Lier ga ik hier maar even op door, ik kreeg namelijk commentaar afgelopen week dat ik wel wat meer over het bedrijf mocht vertellen ;). Dus voor de geïnteresseerden: Van Lier is een rozenkweker met zo'n anderhalve hectare kassenbouw gevestigd op twee locaties. In Massey staan een stuk of 12 kleine kassen met verschillende bouwjaren (de oudste staat er bijna 50(!) jaar, deze valt ook bijna uit elkaar van armoede). In Riverhead is het hoofdkantoor gevestigd met een kas van 13 jaar oud. Met deze oppervlakte is Van Lier de op en na grootste rozenkweker van Nieuw-Zeeland, dat is dus niets in vergelijking met Nederland. Als ik hier vertel dat er in Nederland kassen staan van zo'n 30 hectare vallen sommigen bijna om haha. Verder produceren ze op jaarbasis toch zo'n 1,6 miljoen rozen. Als kers op de taart heb ik zelfs nog wat foto's van het bedrijf toegevoegd bij het verhaal.

Maandagavond was er een filmavond georganiseerd door de Rotaract, dit is de jongerenafdeling van de Rotary waar ik het in m'n vorige verhaal geloof ik over had. De film die we voorgeschoteld kregen was de nieuwe van de Turtels, die pratende schildpadden ja. Niet zo mijn ding als ik eerlijk ben maar het geld gaat naar een goed doel dus daar zullen we het maar op houden.

Op donderdag kreeg ik te horen dat ik versterking kreeg, another dutch guy! Jaap is zijn naam en komt uit Bergen op Zoom, doordat hij een internationale studie doet spreekt hij vloeiend Engels. Hij is hier tevens voor stage en verblijft bij de familie waar ik waarschijnlijk in de loop van de komende week ook naar toe ga. Goeie gast dus dat zit wel snor. Op zaterdag zijn we met z'n tweeën met de Rotaract mee op pad geweest. Zij gingen met hun groep naar Waipu Caves om de grotten in te gaan en wij mochten mee. Erg leuke dag gehad en weer wat nieuwe mensen leren kennen. Ook de eerste keer dat ik een grot in ging, en dat beviel me wel! Foto's maken in een grot beviel me iets minder dus die zal ik jullie besparen. Op weg naar huis moest er ook nog ergens wat gegeten worden, tijd voor pizza dus. We waren bij de 'Pizza Barn' waar ze twee maten pizza's serveerden. Een normale pizza was belachelijk klein, en de grote variant was inderdaad vrij groot. Toen ik er ook nog eens achter kwam dat deze rijkelijk belegd (mocht ook wel voor een prijs van bijna 15 euro) was kreeg ik 'm helaas niet helemaal naar binnen. Tot mijn verbazing vroeg de serveerster of ze laatste pizzapunt voor me in moest pakken haha. Schijnbaar is dat hier normaal, dat je je eten mee naar huis krijgt. En dan beweren dat de Hollanders gierig zijn...

Zondag stond er oorspronkelijk niets op het programma. Het weer was aardig dus ik trok er zelf maar eens op uit. Zoals ik al eerder vertelde woon ik nu in een mooi huis en een schitterende omgeving. Wanneer je hier de straat oversteekt loopt er een pad het bos in richting de Waitekere Dam, dit is de dam van een waterreservoir in de bergen. Het eerste stuk was moeilijk te bewandelen, slechte paden en door de regenval van de afgelopen weken nogal modderig. Na verloop van tijd kwam ik bij een oude tramlijn terecht, deze werd gebruikt voor het vervoeren van materialen bij de bouw van de dam. De borden beweerden dat de tramlijn nog steeds wordt gebruikt maar ik geloof er niks van. Door deze tramlijn was het wel een stuk gemakkelijker wandelen en deze leidde mij via wat tunneltjes naar de dam. Genoten van het uitzicht (zie foto's) en een mooie wandeling gehad. 'S avonds lekker gegeten met Joanne, Jaap en Theo (vader Harry) waar het vlees zo nodig klaar gemaakt moest worden op de bbq... In een korte broek... Met 18 graden...

Afgelopen week was een rustige week, in de avond geen bijzondere dingen gedaan. Omdat de klok in het weekend was verzet naar de zomertijd (tijdsverschil is nu 11 uur) is het 's avonds langer licht dus kan ik mooi wat hardlopen na het werken. Vanavond op feest met een paar collega's, ik heb gehoord dat er beerpongbekers zijn dus ik zal proberen Nederlands eer hoog te houden. Nu ga ik afsluiten met wederom de mededeling dat we morgen gaan karten, ditmaal gereserveerd dus nu gaan we zeker ;).

  • 04 Oktober 2014 - 07:41

    Moeders:

    Ha die Robbie !!

    Weer een mooi verhaal ! Je had inderdaad nog weinig verteld over het stagebedrijf, maar bij deze weer goed gemaakt ;-) !
    Jammer dat het weer zo matig blijft, maar het komt een keer goed !
    Superfijn dat je nu gezelschap hebt van Jaap, kunnen jullie samen op stap, en dan bedoel ik natuurlijk niet alleen naar de kroeg !
    Je zit daar in een schitterende omgeving, dat zien we aan de foto's ! Lekker blijven genieten en tot de volgende keer!

  • 04 Oktober 2014 - 19:12

    Carla:

    Ha Rob,

    Ik lees het wel, je bent al aardig gesetteld. Alleen erop uit en het pad volgen.En ja gebaande wegen zijn nu eenmaal altijd het gemakkelijkst. Goeie fotograaf ben je!
    Wij genieten hier nu nog van een aardige nazomer, mooi afrijpend gewas en goei weer om te oogsten. Flinke kuilbulten hier in de buurt. Tja en tegen dat het weer bij jou beter wordt komen wij die kant op laat het dan hier maar regenen.
    Groet Wim en Carla

  • 04 Oktober 2014 - 19:33

    Martin:

    Ach, jij spreekt toch ook vloeiend Engels? Mooi verhaal, op naar beter weer!

  • 06 Oktober 2014 - 14:06

    Ineke Van Meggelen (HAS Hogeschool):

    Dag Rob,

    zo te lezen vermaak je je prima, ook buiten je stage om! Maak optimaal gebruikt van de tijd die je daar hebt :-)
    groetjes,

    Ineke

  • 08 Oktober 2014 - 15:27

    Harrie:

    hee die Rob,
    Zo te lezen vermaak jij je wel daar in NZ als kersverse kiwi!!
    Goed om te horen, veel groetjes vanuit het Veghelse!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Auckland

Nieuw-Zeeland

Voor mijn buitenlandse stage ga ik vier maanden vertoeven in Nieuw-Zeeland.

Recente Reisverslagen:

03 Januari 2015

Home sweet home

15 December 2014

Vakantie!!

03 December 2014

Het einde nadert

15 November 2014

Weekendtrip Coromandel

03 November 2014

Raar weekje
Rob

Actief sinds 26 Aug. 2014
Verslag gelezen: 388
Totaal aantal bezoekers 6549

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2014 - 01 Januari 2015

Nieuw-Zeeland

Landen bezocht: